inloggen
voeg je netgedicht toe

Netgedichten

netgedicht (nr. 64.866):

Pedagogisch-didactisch concept

Het zeer gewaardeerde en gerespecteerde
nieuw pedagogisch-didactisch concept

Heeft ruim tien jaar geleden -
ik weet het nog goed
en herinner het mij nog als ware het heden -

Van buiten de muren van mediatheek
en computerlokalen zijn intree gedaan

In de hoofden van scholen -bestuur en rectoren -
en is, op advies van externe actoren
('deskundig op onderwijskundig gebied')

Met voorlichting, powerpoints en wat al niet,
aan docenten geëxpliciteerd en mentoren

Om, zonder het doel uit het oog te verliezen,
de geesten te rijpen voor noviteiten

Opdat wij, docenten, dan zouden kiezen
voor 't nieuw pedagogisch-didactisch concept.

"Competentiegericht" werd het leren der leerling,
dat naadloos moest aansluiten bij wat men noemt

Zijn 'zelfwereld' - middelpunt van wat hij kent -
"want de leerling is meester en leert door te doen".

Er werden wenkbrauwen gefronst bij 't horen
der dreigend omineus klinkende woorden

Want langzaam maar zeker verdween zo de leerkracht
steeds verder uit beeld,
totdat niemand meer zag

Dat híj die de kennis bezit
als expert
het afleggen moest tegen
't fnuikend concept:

Zijn rol bleef beperkt tot het coaching-gebeuren
dat niet hem, maar de leerling wees naar open deuren.

Op het eerste gezicht dan misschien wel gerieflijk,
Maar bij nader inzien toch steeds meer bedrieglijk
dat nieuw pedagogisch-didactisch concept!

De vraag rees: wie wordt van dit alles de dupe -
't abstractievermogen, het brein van de puber,
de school als systeem of toch de docenten?

En dan te bedenken: dit is slechts een voorbeeld
van wildgroei aan onderwijsexperimenten,

Die quasi sociaalconstructivisch gekleurd,
noch evidence based, noch empirisch gekeurd

Zonder pardon, ja zelfs zonder genade,
op scholen in hoofden van lesconsumenten
en onderwijskrachten los werden gelaten...

Steeds prangender neep zo tenslotte de vraag:
wie dan wel wat heeft dit o zo affreuze
didactisch model naar het altaar geleid...?

De zichtbaar voor allen van 't voetstuk gevallen
docent die de leerling niet coacht, maar juist leidt!

mei 2015

... ...gelukkig de dans bijtijds ontsprongen... ...

Schrijver: Max de Lussanet, 21 januari 2018


Geplaatst in de categorie: school

2.0 met 7 stemmen aantal keer bekeken 288

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)