het hinderlijke zoemen
maakt me kregel
het schijnbaar hulpeloze
ja, ja, beperkte blik
ik weet het
maar de uitweg ligt zo voor de hand
ik zet hem vrij
verloren zonder hulp van mij
doet hij een laatste
hopeloze poging
waarom zet dit gedrag
maar ook mijn ergernis
mij aan het denken?…
De dag begint kregelig uit tegenzin
zonder eerst een boterham
de zon is in de wolken gewaaid
ze woeit daar
vecht er met sissende kussens
slaat het vocht eruit en
giet de mist over de velden
steekt een paar kozijnen tussen de buien
brandt een regenpijp vanuit de erker
en loeit nog even na uit hitsigheid
Het gras snijdt de druppels aan…
keeltjes piepen leven
kleurige verenbolletjes
een lentedroom
in een veilig nestje
in het kastje
in de oude berkenboom
straks, ja straks
is er het ontmoeten
met de wereld van heimelijk
verdoken gevaar
in trillende timbres
kregele snavels
staat het ouderpaar klaar:
‘scheer je weg onraad’
de aarde smacht
naar dit kloeke,…
Net van de kegelclub weer thuisgekomen
laat Jan een boer. Z'n vrouw - in alle staten -
beweert: 'Die had je dáár toch moeten laten!'
Hij heeft een kegel mee naar huis genomen.'
Dan zegt de vrouw: 'Je hebt het bont gemaakt;
de kegel is de drankzucht, die je slaakt.'…
waar
een eenzame berk
buigt in
de straffe noordenwind
bladeren dalen neer op de grond
richt mijn hoofd op en
zie in de verte een vrouw lopen
met een kind
flitsen voor mijn ogen
licht en donker
spookt weer in mijn hoofd dat
nu wat zwaar weegt
gedachten slierten en
vreemde beelden die ik
niet kan plaatsen
het maakt me kregelig…
Gebood de dirigent van Mook kregel
’t Is ongezond en uitermate goor
En bovendien geldt hier een rookregel’
Bovenstaand versje is een z.g. notlebbarg (een omgedraaide grabbelton; een versvorm bedacht door Drs.P).…
bloeiende planten in aspirinebuisjes
de paardebloem is ónze favoriet
vergeet niet de vergeet mij nietjes
verzamelen op zijn jan-boerenfluitjes
de meester spoort ons kregelig aan
Tineke heeft al vijf soorten zoals je ziet
de paardebloem is echter ónze favoriet
nietszeggend breekt het weekend aan
nog tracht de leerkracht ons gevoel
voor…