Nacht in Venetie, middag in Oostzaan
Wat kom ik graag buiten Amsterdam, waar het leven nog zo autentiek is
zeker niet antiek of opgepoetst
nou daar zat ik dan met partner en man, vanuit de culturele hoofdstad van de wereld Amsterdam
in Oostzaan, in hun theater 'de Kunstgreep'
de zon scheen buiten maar binnen werd ik in de greep gehouden van de imperfectie
maar vooral van de consequente perfectie van de imperfectie
het was te hard, te fortissimo, te houterig, oorverdovend en veelal onverstaanbaar
als 'tussen de schuifdeuren' crescenderend ongefilterd schreewerig, de kelen kielhalend schrapend
mij als toehoorder, toeschouwer op rij F stoel 14, zo zeer mijn oren zo zeer veel pijn te doen
het orkest te 'strijkerig' mede als gevolg van nul-akoestiek uit de zaal
daardoor bijna onmogelijk enigszins piano of pianissimo te spelen
op het toneel veel meer kleuren dan de regenboog kan bieden
weelderig feestelijk talrijk en wisselend geboden en dan
dan de muziek van Strauss, soms dacht ik heel even: “Strauss draus”
---------
Maar wat ervoer ik nu intrinsiek, echt, hecht van binnen
nou zeker die spelende kinderen authentiek en zeer spontaan
waarvan ook de volwassen bij-spelers en hoofdspelers niet voor onder deden
maar ik was natuurlijk voor mezelf als 'prof' wel onderdeel van de imperfectie
en in mij ook de zaal, het publiek, het hele theater voelde als een groot toneel
dat was mijn lot en ik kocht een lot, geen prijs maar toch de hoofdprijs
want zonder repetities of generale verzorgden wij met elkander een voorstelling
een middagvoorstelling in Oostzaan met 'Een nacht in Venetie' van Johann Strauss Jr.
door het Operette-gezelschap Bel Canto o.l.v. dirigent Wim Noteboom
genoten heb ik en ook van de man die ik ken, de langste senator en hem gaf ik een luid bravo
tussen het verfrissende handengeklap van het overenthousiaste Oostzaanse publiek
ik deelde mijn genoegen met 2 vrouwen achter mij, zij bleven zitten in de pauze en ik beloofde
deze recensie-hartenkreet op te dragen aan hen, bij deze: de perfectie van de imperfectie!
... Dus deze recensie-hartenkreet draag ik op aan de dames A. en M. uit Heiloo, dank voor het pauze-gesprek!
Ik ben sterk akoestisch klassiek religieus geschoold en als geboortebasis hoog sensitief en alles, echt alles komt dan keihard bij mij binnen! ...
Zie ook: http://www.janjacobkrediet.nl
Schrijver: Jan Jacob Krediet, 26 november 2019
Geplaatst in de categorie: kunst