Fakir Dalí
Zodra je zijn tover
met kinderkonen waardeert,
doet hij een greep naar de verte.
Denk niet dat je zijn bedoeling
even determineert.
Hol dus naar het volgende symbool.
Daar heeft hij je begrip te pakken:
omgekeerd en in een vreemde handstand
tuimel je door de geschiedenis,
door al haar opsmuk --
Vorm en kleur hebben het mensdom
zwaar gemanipuleerd.
... 'Melancholische atoom- en uraniumidylle, 1945'/ S. Dalí ...
Schrijver: K.BladzijInzender: K. Bladzij, 15 mei 2019
Geplaatst in de categorie: schilderkunst
Jij (Wonderwel) niet.
Dat lijkt me leerzaam.
je feitelijkheid
spot Dalí met ONZE gemene trekjes
(bv de atoomidylle). Voel je?
de geschiedenis (1945) is de rechter. Massa's tuimelden in de horror:
de atoomflits der apocalyps.
Alleen morbide geesten noemen zoiets een idylle.
Grote en mindere goden kozen de verkeerde kant, zoals de Zweedse ontdekkingsreiziger der Zijderoute die eeuwenoude Indiase steden opgroef. Voor hem geen plaats in de eregalerij der archeologen.
Martin Heidegger ('het ns was een sociaal experiment dat drastisch was misgelopen') zal voor altijd geassocieerd worden met de ideologie van het kwaad;
en onze eigen Lucebert, om een van de bekendste poëten te noemen
('Ik draag schietende schimmen in mijn hoofd')...
Hoe origineel ze als mens ook waren, er zal altijd een zweem van amoraliteit aan hun werk blijven kleven.
En nee, ik ben geen rechter, K.B., en ik zou ook niet op diens zetel willen zitten (god beware me!), maar wat voor spiegel Dali het mensdom voorhoudt is mij werkelijk een raadsel. Om de geschiedenis te herijken? Kom nou...
de Letteren. Verlaat het pad van
etiketteren!
was zelf z'n eigen spiegel
narcistische sjamaan
bizarre magiër
daarbij megalomaan
bevriend met Adolf H.
díens kleur en vorm
hebben de mensheid
zwaar getormenteerd
Zijn toverij is een spiegel
voor de mensheid.