Emoties & Muziek
Waartoe dient muziek
heeft het tot doel
emoties op te wekken
door middel van klanken?
That is the question,
dear Watson.
Het gaat in muziek
niet om emoties an sich,
onze gevoelens
bevinden zich immers
niet daar maar
in onze eigen
leefwereld.
Ze zijn verbonden
met onze ervaring
en met onze
verstandelijke
beoordeling
van de context
waarin emoties
zich ophouden.
Voor muziek
daarentegen
is het typerend
dat het een
zelfstandig en
autonoom domein
van muzikale
ideeën is.
In klanken
uitgedrukt
onttrekken ze zich
aan de alledaagse
ervaring.
Een muziekstuk
kàn helemaal
geen emoties
bevatten,
het is immers
geen subject
dat ervaringen
ondergaat.
Muzikale klanken
zijn geen
echte emoties
Ze klinken
alleen net
zoals emoties
voelen.
... Musica deel IV... ...
Schrijver: MaximInzender: MdL, 23 april 2020
Geplaatst in de categorie: muziek
Twee sterren voor rechts en links!
Als een muzikaal avontuur waarbij hij de ervaring van de luisteraar
van moment tot moment regisseert.
De muziektekens weten niet dat zij
emoties voorstellen. Jouw punt.
Dat weten we door de filosofie.
Ergo: muziekemotie is menselijk.
Tzigane van Ravel ging ons voor...
Je kunt wel gevoel hebben voor ritmiek, je kunt houden van pianomuziek, je kunt een hekel hebben aan operetteklanken of een voorkeur hebben voor country of blue grass en niets hebben met heavy metal. Maar dat zijn onze "muzikale voorkeuren" waarin die eerdergenoemde elementen zitten die we al dan niet kunnen benoemen en die een beroep doen op ons gevoel als we ze (niet willen) horen.
Muziek eist niks van ons, wij zijn het zelf die bepalen of we ernaar willen (blijven) luisteren. Het zijn met name de klankpatronen (als samenhang van elementen) die verantwoordelijk zijn voor onze waardering van een muziekstuk.
(wordt vervolgd in 'Der Ton macht Musik')
dus niet alleen uit klanken:
ritme, maat, tempo, etc.
Dat zijn vertalingen van onze muzikale
emoties. Maar het vak muziek heeft
zijn eigen wetten die soms niet precies op onze emoties passen.
Sterker nog: muziek kan van ons eisen
ons sentiment uit te schakelen en
open te staan voor nieuwe vormen van
klanken, etcetera.