641 resultaten.
kerst
netgedicht
2.8 met 5 stemmen
420 er lopen een paar
mensen door het park
op eerste kerstdag
met hun honden
en ze praten over
van alles en nog wat
en ze wensen
elkaar een gelukkig leven
bijna niemand loopt daar
maar zij wel, je huilt bijna…
kerst
netgedicht
4.0 met 2 stemmen
476 het verhaal
is nogal kort:
een timmerman en
zijn zwangere vrouw
op weg naar Bethlehem
en geen plaats meer
in de herberg
en dat werd later:
de zoon van God,
om onduidelijke redenen
en dat vieren we nog steeds…
eerste kerstdag alleen
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
725 ga ik naar de schaatsbaan
het zal regenen en het ijs
zal zacht zijn maar hard
genoeg als je valt dus je
wilt niet vallen en kijk je
om je heen zie je haast niemand
en in de verte de huizen
waar iedereen samen is behalve jij
maar recht je rug, weet wie je bent
en let op dat je niet valt en iets breekt
en er komt echt wel
weer iemand…
dus we leven nog
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
452 We hadden er op gehoopt
dat de wereld zou vergaan.
Please Wereld! Verga!
We hebben genoeg van je gezien!
Maar nee, hoor niets, kon het hier nog,
was het in Australië inmiddels te laat.
En zo zaten we wat te kletsen in de kroeg
wie weet toch een beetje extra blij.
Normaal denk je niet elke dag aan het leven
terwijl het mistig is en de…
ondergang
hartenkreet
3.0 met 1 stemmen
482 Dat de wereld vergaat,
is tot daar aan toe, gebeurt een keer
of je nou wilt of niet, denk aan de zon.
maar dan wil ik wel graag weten
hoe laat, want heb nog zoveel afspraken.
Welke moet ik afzeggen en welke niet ?
Om maar een dwarsstraat te noemen…
20-12-2012
netgedicht
4.5 met 2 stemmen
403 geen zin in doodgaan
dus dat valt dan weer mee op
een winteravond…
gemis met oudjaar
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
1.834 Els, hoe gaat het ?
De hoofdpijn inmiddels
verdwenen hoop ik ?
Wat ga je doen met Kerst en zo ?
Ergens jammer dat je er niet bij bent
in de Ardennen,
maar begrijpen doe ik het wel.
Roos gaat in ieder geval
de eerste drie dagen mee, gelukkig.
En de Oudejaarsavond zal ik
zeker weer een quiz doen, maar
middernacht toch…
verwijt
netgedicht
3.0 met 1 stemmen
936 Nu hoor ik die tune bij het huwelijk van Maxima,
die moeten we er ook in hebben en
daarna van Lionel Ritchie : we played the games
that people play, so many dreams that flew away.
Gecombineerd met die Afghaanse lijn.
Maar ja, wat praat ik, jij vergat gewoon
dat we het er vandaag over zouden hebben.
Ik had afgelopen weekend er nogal…
zeg !
netgedicht
5.0 met 1 stemmen
420 zeg iets
een paar woorden
en kijk daarna
wat er verder nog
te zeggen valt
misschien wel niets
haal dan opgelucht adem
en treur en beetje achteraf…
depressie
netgedicht
3.0 met 1 stemmen
481 het slechte weer komt
het is er onmiskenbaar
ja, een depressie…
beetje dronken
netgedicht
5.0 met 1 stemmen
785 naar huis gelopen
naast m'n fiets
ik probeerde nog
ergens aan te denken
maar ik weet niet zeker
of dat is gelukt, missschien wel
misschien ook niet…
woorden
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
412 ik wacht
op een paar woorden
ik kijk er naar uit
woorden kom en zeg
wat je bedoelt maar
sinds wanneer
ik heb een bedoeling
de woorden niet
dus wat zijn woorden en wat
kan ik nog zeggen eigenlijk
kiss me
terwijl ik wacht
op een paar woorden
misschien wacht ik niet meer
waarom zou ik wachten
toch
ik hou van woorden…
ga
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
607 ga
ga maar
ik zal je
nooit meer zien
ga
ga maar
geef me
nog een zoen
voor je gaat…
wat nu
netgedicht
5.0 met 1 stemmen
566 wat moet ik
nu ik weet dat
je nu eenmaal
doodgaat en waarom
is dat niet eerder
tot me doorgedrongen
het is alsof je
in de regen loopt
en denkt dat het droog is…
mist
hartenkreet
1.0 met 1 stemmen
662 Wat is er allemaal
geschreven over mist?
Maak een inventarisatie
en je zult je verbazen.
Maar als ik in dichte mist
op de pont sta over het IJ
zie ik alleen deze mist
en ben ik een beetje bang.
Want er zou zomaar een schip
kunnen opdoemen die elke poezie
vernietigt, maar gelukkig
is de stuurman wel wat gewend.
Dus als de pont…
crisis
netgedicht
3.0 met 1 stemmen
389 vandaag was het crisis
volgens elke krant was het zo
dus zal het wel weer zo zijn
maar het was ook crisis bij mij
toen ik op moest staan en niet
met m'n grote blote voeten
op het koude zeil wilde staan
inmiddels tapijt en vloerverwarming
keek ik met dikke ogen naar de mist
en ik dacht even later:
de crisis is een soort mist…
verdriet
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
1.878 ik was zo verdrietig vandaag
en eerst wist ik niet waarom
maar opeens was het weer duidelijk
mijn vriend, een goede vriend van mij
is dood gegaan een tijdje geleden
en niet eens speciaal op deze datum
maar evengoed was ik verdrietig vandaag
eerst kwam het verdriet en toen dacht ik aan hem…
maan
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
423 kijk eens naar de maan
die is er niet vanavond
dus teleurgesteld…
wat je denkt
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
399 miezer en regen
denk ik de zoveelste keer:
altijd november…
Obama
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
443 Hij zei: of je nou dit bent
of dat, wie je ook bent,
hier in dit land
kun je er iets van maken.
Is misschien niet echt waar
maar even had ik tranen in m'n ogen,
waarom eigenlijk die tranen
terwijl ik beter zou moeten weten.
Maar hij zei: weet het even
niet beter en denk en hoop en dan
wonen we allemaal in Amerika of je
nou gehandicapt…
mis haar
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
749 I miss you
like the deserts miss the rain
hoor ik op de radio
Ik ben eens in woestijnen geweest
en daarom begrijp ik hoe je iemand kunt missen
alsof je een woestijn bent die de regens mist.
Het was in Egypte in de bloedhitte van de zomer.
Daar miste ik haar op een verzengende manier.…
vandaag
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
1.776 Zo vroeg zondagochtend
in Amsterdam op de fiets.
Echt niemand op straat bijna
in die leegte van die lege straten.
Was ik op weg naar het huis van Kees,
helemaal leeg omdat hij dood gevallen is.
Onderweg dacht ik daar nog niet zo aan,
het was een beetje vroeg en ik moest fietsen.
Tot ik in zijn huis kwam en het weer wist:
Kees ik zal…
pijn
netgedicht
1.0 met 1 stemmen
546 ik heb pijn
en ik weet niet
wat ik moet doen
ja, ik moet iets,
maar wat, zeg mij, zeg !
in hemelsnaam, zou je haast zeggen
maar niks meer…
Bernlef
netgedicht
1.0 met 1 stemmen
430 Bernlef overleden lees ik net.
Hij zei pas een keer tegen mij:
"Het doet me genoegen iemand te ontmoeten
die Tranströmer gelezen heeft."
En toen gaf hij me een hand en ging weg.
Nou ja, dat was alles,
maar ik mocht hem ergens wel.…
daar
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
335 de bladeren weten
niet dat ze daar liggen want
ze denken nog aan vallen…
als
hartenkreet
1.0 met 1 stemmen
614 als het even kon
bleef ik nog een nacht
bij jou, altijd bij jou
als je ergens ver weg bent
en misschien wel begraven
zal ik je blijven zoeken
en alsjeblieft ga niet dood…
jarig
hartenkreet
2.0 met 1 stemmen
1.322 de slingeraap
was helemaal verguld
met al die
slingers
in zijn kooi
hij wist niet
dat hij jarig was
weet hij namelijk nooit…
ja, kan
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
354 terwijl van alles
doodgaat wordt mooi weer voorspeld
kan eigenlijk niet…
de weg
netgedicht
2.0 met 1 stemmen
363 ik wandel een weg
dan kan ik naar rechts of naar
links in de regen…
namen
netgedicht
1.0 met 1 stemmen
437 Bij Kaapstad is een boot gezonken.
De boot was op excursie
naar Duiker Eiland,
waar onder meer zeehonden leven.
Het schip was een catamaran
met de naam Miroshga.…