inloggen

Snelsonnetten, jaar 2015, week 4

De NOS op zwart

snelsonnet
3,2 met 4 stemmen aantal keer bekeken 324
Minister Opstelten gaf commentaar: “Een zender, uh, op zwart, dat kan, uh, niet.” De NOS is blijkbaar heilig want die biedt ons allen nieuws bij rampspoed en gevaar. Met de betrokkenen leef ik echt mee, maar ’t was best lekker, even geen TV.…

Wie zoekt zal vinden

snelsonnet
3,4 met 7 stemmen aantal keer bekeken 740
Wie loopt daar vrolijk stampend door de klei? Wie snuift en proeft met schuim op beide lippen? Aan zijn gedrevenheid kan niemand tippen Hij is er immer als de kippen bij Drie mooie meiden...nee lang niet verkeerd! Bedankt Yvon...de groeten van boer Geert…

Steentje

snelsonnet
4,1 met 7 stemmen aantal keer bekeken 358
De vakman die zijn kennersoog liet glijden Herkende in het schilderij meteen Een werkje van de kunstenaar Jan Steen, De schilder die geboren is in Leiden. Geweldig toch, experts die erin slagen Een ‘Steentje’ aan Jans oeuvre bij te dragen.…

Katharsis

snelsonnet
2,4 met 5 stemmen aantal keer bekeken 271
Ze gaan gebukt onder een zware last, De Grieken worden danig uitgeknepen, Ze hopen tevergeefs op gouden schepen, En blijven zoeken naar een plan dat past. Voor wie wil weten waar de Grieken zijn: Ze zijn echt aan het eind van hun Latijn.…

Zijn zelfbezongen kosmos

snelsonnet
4,0 met 3 stemmen aantal keer bekeken 259
Een vriend van wind en dankbaar aan de regen Die lief had tot ver in de eeuwigheid Daarin voorbij verbeelding werd geleid Want tot Arcadia leidden zijn wegen In ogenschijnlijk zeer gewone schema's Zong Demis Roussos over grote thema's…

Obligaat

snelsonnet
4,7 met 3 stemmen aantal keer bekeken 295
Dat plan van Draghi is volstrekt krankjorum Een paardenmiddel, aldus bankbaas Klaas Het biedt Europa nauwelijks soelaas En helpt alleen het zuidelijke schorum Hij hing zijn mening aan de grote klok En wierp aldus een Knots in ‘t hoenderhok…

Schooltaak

snelsonnet
4,8 met 4 stemmen aantal keer bekeken 437
‘De leraar moet het radicaliseren Vroegtijdig constateren, tegengaan Bespreken, nogmaals grondig gadeslaan Noteren en vervolgens rapporteren’ Dit wordt verkondigd door de Wijsheidkwaker Het pedagogisch wonder Bussemaker…