"Oogappels" versus "De luizenmoeder"
In "Oogappels", NPO 1, is goed te zien
hoe de fruitschaal en groentes des levens
worden weggekaapt door de ouders
de verwekkers van hun kinderen
van een vrije kinderkeuze is geen sprake meer
de kromme banaan wordt naar binnen gepropt
de zure citroen stevig uitgeknepen boven
het moeizaam opengehouden kindermondje
en als de kinderen luid schreeuwen
jammeren, zeuren, tieren, treiteren
volgen alle noodzakelijke vitamines
met als gevolg een overdosis aan goede bedoelingen
de kinderen, het resultaat van liefde en genegenheid
lichamelijk ontstaan in versmolten schoonheid
verschrompelen tot vergane aardappelen waarvan
de tektakels graag naar verdovende onmacht grijpen
in "de luizenmoeder", NPO 3, is de herkenbaarheid
met name die van een vrolijke weerspiegeling
van eigen ervaring, opvoedkunde- en onkunde
op het schoolplein, keukentafel of aan bed
in die van "oogappels", NPO 1,
een wrange, wrede, wroetende, waarbij de
zo mooi glanzende geoogste 'kinderappels'
verschrompelen en uiteindelijk verrotten!
... Vader Cats zei het al, kinderen hinderen, wat toekomstige ouders bij het liefdesspel zich niet altijd realiseren en vooral de vraag, dat het kind niet heeft kunnen vragen om geboren te worden, verder fantastisch gespeeld en een kijkdichtheid welke het verdient! ...
Zie ook: http://www.janjacobkrediet.nl
Schrijver: Jan Jacob Krediet, 4 februari 2019
Geplaatst in de categorie: film