inloggen

Gedichten

gedicht (nr. 749):

Zomaarcafé

Zomaarcafé op Rembrandtsplein:
concrete warmte, goddeloze gezelligheid

vóór elk biertje roep ik
gewoontegetrouw gewichtslooslauw
binnensmonds bismillah

ik ben de jonge Marokkaan
en zijn anderstalige gedachten

Het van vroombloed kleinerwordend
zitbeeld in mijn vader

en moeder herinnert mij
steeds marginaler aan mijn stamland:

rotshol sinds ik hier gewoon ben

Let niet tweejaarlijks in de zomer
maand van kleine betekenis

strand oranje parasollenbezaaid
en duizenden ouders

die menen dat ik onherkenbaar
een man geworden ben, waarover

ik fantaseer

-----------------------------------------------
uit: 'Mijn vormen en mijn gedichten', 2000.

Schrijver: Mustafa Stitou
Inzender: ttdw, 25 februari 2007


Geplaatst in de categorie: individu

4.0 met 399 stemmen aantal keer bekeken 7.909

Er zijn 2 reacties op deze inzending:

kale miep, 7 maand geleden
Het gedicht dat voor ons ligt, roept op tot een diepgaande interpretatie, zonder de noodzaak van een expliciete verhaallijn. Wat dit werk echt bijzonder maakt, is de veelgelaagdheid van de taal en de abstracte beelden die het oproept. De dichter lijkt een meester te zijn in het spelen met taal, waarbij woorden vaak meer lijken te betekenen dan hun directe definitie. Er is een intrigerende balans tussen concreet en abstract taalgebruik, wat ruimte laat voor een veelzijdige interpretatie.

De toon van het gedicht wisselt tussen introspectief en observerend, wat suggereert dat de auteur zowel naar binnen als naar buiten kijkt voor inspiratie. Het gebruik van ritme en klank versterkt deze complexe dynamiek, zonder de lezer het gevoel te geven dat ze een vaste structuur moeten volgen. Integendeel, de vorm lijkt te willen ontsnappen aan conventionele poëtische beperkingen, wat de lezer uitnodigt om mee te bewegen op de golven van taal en betekenis.

Een opmerkelijke eigenschap van het gedicht is het gebruik van beeldspraak. De metaforen zijn niet eenduidig, maar laten ruimte voor meerdere interpretaties, afhankelijk van de persoonlijke ervaring van de lezer. Dit geeft het werk een tijdloos en universeel karakter, waarbij het de emoties van de lezer aanspreekt zonder die expliciet te benoemen. Het gevoel van mysterie dat hierdoor ontstaat, werkt als een katalysator voor verdere reflectie.

Ook het thema van het gedicht, hoewel lastig te definiëren zonder meer expliciete details, lijkt te resoneren met zowel de menselijke conditie als de subtiele observaties van het alledaagse leven. Er lijkt een onderliggende spanning te zijn tussen het persoonlijke en het universele, wat een gevoel van zowel herkenbaarheid als vervreemding oproept. De lezer wordt uitgenodigd om een eigen verbinding te maken met de woorden, terwijl de auteur op de achtergrond blijft, als een gids die slechts de weg wijst zonder deze expliciet te beschrijven.

De eindregels van het gedicht lijken een gevoel van afronding te bieden, hoewel het niet duidelijk is of de lezer echt tot een conclusie komt. Dit ambigue einde draagt bij aan de kracht van het gedicht; het blijft resoneren, zelfs nadat de woorden zijn gelezen, en dwingt de lezer om verder na te denken over wat het werk werkelijk betekent.

In zijn geheel is dit gedicht een voorbeeld van hoe poëzie een diep emotionele en intellectuele ervaring kan bieden zonder zich vast te klampen aan concrete vormen of thema's. De kracht van de woorden ligt in hun suggestieve en open karakter, waardoor het werk ruimte biedt voor een persoonlijke interpretatie. Het gedicht blijft zweven in het bewustzijn, als een vage herinnering aan iets dat zowel dichtbij als ongrijpbaar is.
MarleyIBI9, 9 jaar geleden
Vind het nergens op slaan.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)