inloggen

Gedichten

gedicht (nr. 309):

Oom Karel: een familiefilmpje

Vanmiddag een familiefilmpje gezien. Oom Karel
niets vermoedend in een bootje bij Loosdrecht.
Drie weken later was hij dood, niet meer vatbaar voor
celluloid.

Hoe goed zou het zijn een filmpje van zijn sterven te bezitten
als operateur zijn laatste adem af te draaien
vertraagd het stollen van zijn blik, het vallen van die hand
langs ijzeren bedkant nog eens en nog eens te vertonen.

Of op topsnelheid, zodat het doodgaan van oom Karel
iets vrolijks krijgt, een uitgelaten dans op een krakend bed,
de omhelzing van een onzichtbare vrouw

die teruggedraaid hem wakker kust; de ogen
worden weer blik, kijken in de lens, de hand wijst.
Oom Karel leeft, oom Karel is dood.


-------------------------------------------------------------------
J. Bernlef (H.J. Marsman, 1937) schreef gedichten, (kritisch) proza, toneel en documentaires. Hij ontving voor zijn werk talloze prijzen.
Dit gedicht verscheen in de bundel 'Ben even weg' (1965).

Schrijver: J. Bernlef
Inzender: J.v.d.L., 24 augustus 2003


Geplaatst in de categorie: familie

2.0 met 126 stemmen aantal keer bekeken 54.541

Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
mariska
Datum:
24 december 2003
Email:
mariskawesselshotmail.com
Ik vind het niet zo'n mooi gedicht.
Ik zou het fijn vinden als er meer echte familie- gedichten bij zouden staan!
Naam:
Tinne
Datum:
18 november 2003
Email:
tinne.vanrompaeystudent.kuleuven.ac.be
<B><U>Oom Karel: een familiefilmpje</B><BR>
J. Bernlef</U><BR>
<P>
<I>Bernlef</I><BR>
o.a. auteur van "Hersenschimmen", werd vnl. beïnvloed door het literair tijdschrift<BR>
Barbarber (1958)<BR>
Uitgangspunt van de poëzieopvatting is de verwondering, dit heeft te maken met manier<BR>
waarop wij de werkelijkheid waarnemen en ermee omgaan. Die sleur, die automatisering<BR>
wil men doorbreken door een ongewone gezichtshoek te kiezen.
<P>
<I>Oom Karel</I><BR>
Afbeelding is het middel om de werkelijkheid weer te geven, dit kan taal, film, ... zijn.<BR>De afbeelding beeldt dus een soort werkelijkheid uit, maar kan de werkelijkheid<BR>ook manipuleren. In dit specifieke geval wordt het filmpje van achter naar<BR>voren gespeeld wat eigenlijk niets verandert aan de werkelijkheid die is.<BR>
Valt op: laatste regel, een soort chiasme waarvan het tweede deel verzwegen is,<BR>
kan een allusie zijn op "Le roi est mort, vive le roi.".<P>
<I>Uit Syllabus 'Moderne Nederlandse Letterkunde' van prof. H. Brems
<BR>
(Katholieke Universiteit Leuven, België)</I>

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)