inloggen
voeg je poëzie toe

Poëzie

1856 - 1936

poëzie (nr. 4.175):

DE ZEVEN BOEVEN

Een koning en een diender,
Die gingen samen wandlen;
De diender knoopte zijn handschoen dicht,
De koning at amandlen.

Zij kwamen aan een groot groot bos,
Daar zaten zeven boeven.
Toen zei de koning: diender, sluit
Die boeven in de schroeven.

Toen zei de diender: Sire, ik heb
Geen schroeven, maar wel touwtjes.
En de koning: doe het dáar dan mee,
Maar doe het alsjeblieft gauwtjes.

Toen ging de diender naar de eerste en zei:
Wil u mij uw handen even geven?
En hij bond zijn handen met een touwtje saam;
Zo deed hij met alle zeven.

En toen hij klaar was zei hij: nu sta
Jullie op en loop gevallig,
Op een rijtje voor mij en de koning uit,
Tot wij komen aan de galleg.

En als wij bij de galleg zijn,
Dan worden jullie gehangen;
Want het is een schandaal, dat in 's konings land
Nog boeven zijn te vangen.

Zo liepen zij dan op een rijtje voort,
En de diender telde hun koppen;
En de koning, die amandelen at,
Mikte naar hen met de doppen.

Maar toen zij kwamen aan de galg,
Toen braken de boeven hun banden,
En hingen de koning en de diender op, -
Tot hunlieder eeuwige schanden.

uit de Verzamelde Gedichten (1911) van Albert Verwey (1865-1937)

Schrijver: Albert Verwey
Inzender: Redactie (H), 27 april 2023


Geplaatst in de categorie: humor

4.0 met 204 stemmen aantal keer bekeken 29.195

Er zijn 11 reacties op deze inzending:

Annemarie, 6 maand geleden
55 jaar geleden in ca.1969 gebruikte ik dit gedicht voor een Nederlands opstel. Ik kon me herinneren, dat het om rovers en en bos ging. Heeft heel veel indruk op me gemaakt, en nu eindelijk weer gevonden!
Helena, 10 jaar geleden
In de 50-er jaren kocht mijn vader iedere zaterdag amandelen. Ik was 10 jaar en samen gezeten in de auto zei hij dan het gedicht op. Ik herinnerde mij nog slechts enkele regels. Eindelijk heb ik nu het hele gedicht. Amandelen eet ik nog steeds.
Heel hartelijk dank.
M.A. Scherpenhuysen, 16 jaar geleden
Met één klik op de knop een gedichtje van mijn moeder gevonden. Fantastisch.
Mijn moeder droeg dit voor bij lange autoritten (jaren vijftig). Voor kinderen toen spannend, intrigerend en net te moeilijk om lange tijd te onthouden. Zo kwam dit gedichtje jaarlijks terug. Het kwam gisteren naar aanleiding van een grap ter sprake. Weer wist ik het niet precies. Nu heb ik het geprint en kan er vandaag op terug komen. Bedankt.
Erik van Eck, 22 jaar geleden
Heel leuk gedicht. Kan ik goed gebruiken voor mijn gedichten werkstuk!
johan, 23 jaar geleden
erg leuk en erg handig voor m'n repetitie!
wouter v., 24 jaar geleden
grappig gedicht

kan ik goed gebruiken voor nederlands.

Baz, 24 jaar geleden
Erg leuk gedicht, leuk taalgebruik en leuke humor.
Kan ik goed gebruiken! Bedankt.

jara, 24 jaar geleden
goed gedicht en tis wel goed verzonnen
gedichtenfan, 24 jaar geleden
SUPER!
lilianne, 24 jaar geleden
GEWELDIG! ECHT SUPER!
Natasja Rabelink, 24 jaar geleden
Ik wilde even zeggen dat ik dit een leuk gedicht vind, goed verzonnen en opgeschreven.

reageer Geef je reactie op deze inzending: