inloggen
voeg je netgedicht toe

Netgedichten

netgedicht (nr. 10.001):

Dag van de Jazz

In Jazz gaan Black and White perfect together
Afroroots in syncopé-ritmiek
Prosodische accenten in lyriek
De Groove is waar ook black lives really matter

De Jazz van nu is niet meer wat het was
Art Tatum, Peterson, klaviertuoos
En Ella, Basie, Armstrong...
ouwe doos
Duke Ellington, Ron Carter op de bas

John Coltrane en Miles Davis op trompet
Bill Evans, Dizzy, Bird en Dexter Gordon
Dave Brubeck, Herbie Hancock op de borden
Drie generaties op de kop gezet

Toen kwam de rock, de Jazz ging op in fusion
Verdiepte zich als gids der Vrije Muzen

Schrijver: Max de Lussanet, 30 apr. 2021


Geplaatst in de categorie: muziek

3,5 met 4 stemmen 82

Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Max de Lussanet
Datum:
1 mei. 2021
Wow Emiel, de voorbeelden die je aandraagt zijn denk ik niet voor iedereen te volgen, maar voor deze jongen wel hoor! Thanx a lot! Ik had nog nooit van deze namen gehoord, moet ik je eerlijk bekennen. Prince en Lou Reed waren even om de gedachten te bepalen van de invloed van de jazz, maar dat is natuurlijk kidstuff, weet ik ook wel.

In diezelfde jaren dat fusion-avant-la-lettre opkwam, begin jaren 70, werd mijn musicmind volkomen uit z'n schedel geblazen bij het beluisteren van Ostinato, van het Herbie Hancock album Mwandishi (betekent trouwens sjamaan, dokter, tovenaar). Revolutionair! Niet veel later kwam Billy Cobham met Spectrum uit (luister naar Stratus!). Dat was dus wel even een halve eeuw geleden! Vergelijk de repeterende motieven van die nummers met bv. Allan Holdsworth's Joint Ventures. Ijzersterk nummer inderdaad.
Philip Catherine heb ik in 2004 op vijf meter van me vandaan zien optreden op het NSJ. Goeie gitarist, maar geen vernieuwer zou ik zeggen. Heeft goeie jamsessies gedaan met Michel Her en Toots Thielemans voor Sesjun, in Laren.

Kan jou, en trouwens iedereen, die onwaarschijnlijk knappe clip op youtube aanraden van Tigran Hamasyan, 'New Maps'. Uitmuntende pianist. Verbleekt het spel van Lyle Mays bij, bij leven de vaste begeleider van Pat Metheny (om er maar een te noemen)...
Naam:
Emiel Warswater
Datum:
1 mei. 2021
Ik zou Lou Reed en Prince nu niet meteen bij de schare Jazzers zetten. Ik heb op de academie wel degelijk alle stijlen doorlopen, omdat er verwacht wordt dat je aan jam sessies deelneemt op café en dergelijke. Je komt dan het podium op en weet niet welke nummers in welke stijlen er gespeeld gaan worden en je wilt niet afgaan op 't podium. Het duurt wel jaaren om tot op dat punt te komen. De opleiding is dus toegespitst op flexibiliteit en anticiperen, met elke week nieuwe nummers om in te studeren. In tegenstelling tot klassiek waar men maanden zit te studeren op een concerto bvb. Waar de hedendaagse jazz nu zit is moeilijk éénduidig te beantwoorden. Het zit hem in nog meer fusion (dat trouwens niet persé gemakkelijk is, luister eens naar Philip Catherine, Allan Holdsworth, John Scofield ed...) nog meer crossover met wereldmuziek en klassiek, electronica. Het zit hem ook in de verdieping van bestaande stijlen, meer focus, groepsimprovisatie, soundscapes creëren. Luister bvb eens naar 'Bodies we came out of' van Craig Taborn. 'Stopover at Djibouti' van Anouar Brahem. 'New Maps' van Tigran Hamasyan. 'Next stop' van Alex Sipiagin.
Naam:
Max de Lussanet
Datum:
30 apr. 2021
Hi cat! Jaja, ik wist dat je
de Helicon zou betreden Emiel, de Parnassus, de vrijplaats der Muzen. Anders gezegd, welcome in the machine!
Jazz is namelijk toevallig niet alleen joúw straatje. Bien étonnés de se trouver ensemble! Is het werkelijk zo dat je als jazzmusicus (geen muzikant, die staan op de kermis-;) ALLE stijlen moet beheersen? Lijkt me toch wel erg veel gevraagd gezien het breed uitgewaaierde spectrum waar mainstream en fusion en post fusion bij elkaar komen. Gisteren wandelde bijv. Lou Reed even langs door mijn hoofd langs the Wildside. Pure jazz!
En Prince had ook alle soorten jazz en soul in zijn repertoire, zoals je weet. Ben geen adept van hokjesgeest en spruitjeslucht, zie bijvoorbeeld mijn selectie op de afbeelding. Maar kun je me uitleggen waar the real jazz na de age of fusion is uitgekomen?
Ben ik reuze benieuwd naar!
Naam:
Emiel Warswater
Datum:
30 apr. 2021
Mag ik even...nu zit je in mijn straatje. 'Verbleekte als de gids der Vrije Muzen', mag ik dat even tegen spreken. Als het al enige grond van waarheid heeft is dat gebaseerd op smaak, slechts op smaak en smaak alleen. Als Jazz muzikant moet je onderlegd zijn in alle stijlen en komt de Fusion er alleen maar bovenop. Bovendien gaat de hedendaagse Jazz een heel andere richting uit en laat de Fusion alweer achter zich.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)