inloggen
voeg je netgedicht toe

Netgedichten over songtekst

Laatst toegevoegde netgedicht (nr. 123):

Sultans of Swing

Buiten is het koud en donker
in het park
de wind steekt op, er komt een bui, je huivert en versnelt je pas
je doet je sjaal over je jas

En dan opeens hoor je wat flarden
oude dixielandmuziek
je luistert, blijf heel even staan
en krijgt een warm gevoel
dat zegt, kom laat ik daar
naar binnen gaan

Het is er vol, niet teveel licht,
geen mens kun je echt zien
ze schuilen voor de regen
komen niet voor jazzmuziek
maar om te kletsen na een dag
hard werken in de City

Je kijkt naar George the guitar man
ziet hoe hij de akkoorden speelt
praktisch alles uit z'n hoofd
maar puur alleen voor de ritmiek
als hij mag gaan soleren
laat hij hem niet echt zingen
een nieuwe kan hij zich niet permitteren

En Harry vindt het prima zo,
hij hoeft die aandacht niet
hij heeft een fulltime job,
laat hem maar schuiven
hij speelt de honky-tonk alsof het niks is
bewaart z'n energie voor vrijdagavond met the Sultans
met the Sultans of Swing

Dan komt een heel stel jonge gasten
rotzooi trappen in de hoeken
dronken, op hun best gekleed
plateauzolen en wijde broeken

Ze hebben maling aan een band
met klarinet en schuiftrompet
dat is niet wat zij noemen
rock and roll
en the Sultans, ja the Sultans,
die spelen Creole, Creole *)

Dan komt een man het podium op vlak bij de microfoon
en zegt tenslotte als de bel gaat
dat was het weer, een goede nacht, tot ziens en tot een volgend keer
en voegt er dan nog gauw aan toe

"We are the Sultans
We are the Sultans of Swing"

... • SULTANS of SWING

You get a shiver in the dark
It's raining in the park but meantime
South of the river, you stop and you hold everything
A band is blowing Dixie, double-four time
You feel alright when you hear the music ring
Well, now you step inside, but you don't see too many faces
Coming in out of the rain, they hear the jazz go down
Competition in other places
Uh, but the horns they blowin' that sound
Way on down south
Way on down south, London town

You check out guitar George, he knows all the chords
Mind, it's strictly rhythm, he doesn't want to make it cry or sing
They said an old guitar is all he can afford
When he gets up under the lights to play his thing

And Harry doesn't mind if he doesn't make the scene
He's got a daytime job,
he's doing alright
He can play the honky-tonk like anything
Savin' it up for Friday night
With the Sultans
We're the Sultans of Swing

Then a crowd of young boys, they're foolin' around in the corner
Drunk and dressed in their best, brown baggies and their platform soles
They don't give a damn about any trumpet playin' band
It ain't what they call rock and roll
And the Sultans
Yeah, the Sultans, they play Creole, Creole *)

And then the man, he steps right up to the microphone
And says at last, just as the time bell rings
"Goodnight, now it's time to go home"
Then he makes it fast with one more thing
"We are the Sultans
We are the Sultans of Swing"

(DIRE STRAITS, 1978)

__________

*) Club Creole"
likely refers to the legendary Cotton Club in Harlem where Duke Ellington's orchestra became the house band in 1927, launching his national fame through radio broadcasts, while "Creole" also appears in famous Ellington compositions like "Creole Love Call" (featuring Adelaide Hall) and "Creole Rhapsody," showcasing the rich "Creole" sound and style he developed and popularized from that iconic venue. 
The Cotton Club Era:
• Venue: The Cotton Club was a premier Harlem nightclub known for its glamorous shows.
• Bandleader: Ellington's orchestra was the house band from 1927 to 1931.
• Impact: Live radio broadcasts from the club made Ellington and his unique jazz style nationally famous. 
Key "Creole" Works:
• Creole Love Call (1927): 
A signature tune featuring vocalist Adelaide Hall's wordless vocals, establishing a distinctive "Creole" sound.
• Creole Rhapsody (1931): An ambitious two-part composition showcasing the band's evolving sound and Ellington's compositional genius. 

In essence, the "Club Creole" connection links Duke Ellington's rise to prominence with his distinctive "Creole" musical identity, rooted in his time at the Cotton Club. 


• Vreemd genoeg misschien voor de mainstream, maar nooit iets gehad met deze megaband. Tot ik gisteren op YouTube een interview met mr. guitarman over deze superhit voorbij zag komen, waardoor de diepere betekenis van de titel mij duidelijk werd... ...


Zie ook: https://youtu.be/h0ffIJ7ZO4U?si=DQK5I6PhzSK2ZS9P

Schrijver: Scherzo
Inzender: Maxim, 18 december 2025


Geplaatst in de categorie: songtekst

2.2 met 4 stemmen aantal keer bekeken 137

Er is 1 reactie op deze inzending:

R.E.N.S., 5 dagen geleden
Man, ik kan deze muziek noot voor noot, woord voor woord, meezingen/neuriën..
Mijn vader draaide dit, na zijn Queen-
periode (ik denk toen hij erachter kwam
dat Freddie homo was), eindeloos op
repeat in de auto.. ik als overgevoelig
jongetje op de achterbank. En toch kan
ik er soms nog met enige ontroering naar
luisteren.
We kunnen veel verschillende dingen
zeggen over deze band, maar ze maakten
hun muziek met aandacht.

reageer Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)