Sultans of Swing / Creole
Buiten is het koud en donker
in het park
de wind steekt op, er komt een bui, je huivert en versnelt je pas
je doet je sjaal over je jas
En dan opeens hoor je wat flarden
oude dixielandmuziek
je luistert, blijf heel even staan
en krijgt een warm gevoel
dat zegt, kom laat ik daar
naar binnen gaan
Het is er vol, niet teveel licht,
geen mens kun je echt zien
ze schuilen voor de regen
komen niet voor jazzmuziek
maar om te kletsen na een dag
hard werken in de City
Je kijkt naar George the guitar man
ziet hoe hij de akkoorden speelt
praktisch alles uit z'n hoofd
maar puur alleen voor de ritmiek
als hij mag gaan soleren
laat hij hem niet echt zingen
een nieuwe kan hij zich niet permitteren
En Harry vindt het prima zo, hij hoeft die aandacht niet
hij heeft een fulltime job, laat hem maar schuiven
hij speelt de honky-tonk alsof het niks is
bewaart z'n energie voor vrijdagavond met the Sultans
met the Sultans of Swing
Dan komt een heel stel jonge gasten
rotzooi trappen in de hoeken
dronken, op hun best gekleed
plateauzolen en wijde broeken
Ze hebben maling aan een band
met saxen en trompetten
dat is niet wat zij noemen
rock and roll
en the Sultans, ja the Sultans,
die spelen Creole, Creole *)
Dan komt een man het podium op vlak bij de microfoon
en zegt tenslotte als de bel gaat
dat was het weer, een goede nacht
tot ziens en tot een volgend keer
en voegt er dan nog gauw aan toe
"We are the Sultans
We are the Sultans of Swing"
... Zie mijn eerdere versie van 18 december jl. ("Sultans of Swing").
*) Club Creole"
likely refers to the legendary Cotton Club in Harlem where Duke Ellington's orchestra became the house band in 1927, launching his national fame through radio broadcasts, while "Creole" also appears in famous Ellington compositions like "Creole Love Call" (featuring Adelaide Hall) and "Creole Rhapsody," showcasing the rich "Creole" sound and style he developed and popularized from that iconic venue.
The Cotton Club Era:
• Venue: The Cotton Club was a premier Harlem nightclub known for its glamorous shows.
• Bandleader: Ellington's orchestra was the house band from 1927 to 1931.
• Impact: Live radio broadcasts from the club made Ellington and his unique jazz style nationally famous.
Key "Creole" Works:
• Creole Love Call (1927):
A signature tune featuring vocalist Adelaide Hall's wordless vocals, establishing a distinctive "Creole" sound.
• Creole Rhapsody (1931): An ambitious two-part composition showcasing the band's evolving sound and Ellington's compositional genius.
In essence, the "Club Creole" connection links Duke Ellington's rise to prominence with his distinctive "Creole" musical identity, rooted in his time at the Cotton Club.
• Vreemd genoeg misschien voor de mainstream, maar nooit iets gehad met Dire Straits. Tot ik gisteren op YouTube een interview met mr. guitarman Mark Knopfler over deze superhit voorbij zag komen, waardoor de diepere betekenis van de titel mij duidelijk werd... ...
Inzender: Maxim, 22 december 2025
Geplaatst in de categorie: muziek

Geef je reactie op deze inzending: