inloggen
voeg je netgedicht toe

Netgedichten over snelsonnet

netgedicht (nr. 966):

Mi have a hart N wens

Los van de content
oftewel de inhoud

- met lidwoord, laten wij dat
niet vergeten -

staat in Wims tekst leed
dat niet is te meten

maar wel een N in hartenwens,
als meervoud


Die Taalunie maakt,
net als IND

zijn eigen regels -
'k ga daar niet in mee!

... Zie Wim Meyles' snelsonnet van vandaag.

*

WIJ

dwz u, eerwaarde lezer en kenner van het uit het Diets gegroeide Middelnederlands,

dat zich via allerlei spraak, uitspraak, tegenspraak en een Koninklijke Bibliotheek vol stemmen op schrift

sedert de 16e eeuw ontwikkeld
heeft van het nederhoogduits
tot het Nieuw-Nederlands,

dat via een veelkleurige mengeling van allerlei regio- socio- en dialecten (met ooit Franse residuen en tegenwoordig steeds meer Engelse invloeden)

heeft geleid tot het instellen
van de zgn. Standaardtaal,

KENNEN

allerlei staande uitdrukkingen, spreekwoorden en zegswijzen die daarin zijn opgenomen,
zoals

Ter harte gaan
Van harte

enzovoort en zo verder
et cetera ad infinitum...

Daar plakken wij toch geen gekunstelde kunstmatige
A.I. achtige TUSSEN-N tussen

alleen omdat het die hoge heren zonder dames behaagt??!!!

Zie en lees:
share.google/xG7VF0nVYggBYlqfA ...


Zie ook: http://woordenlijst.org h...hare.google/3Uh2tHiigqs2PNNh0

Schrijver: Malenka d'ici
Inzender: Malenka d'ci, 15 juni 2026


Geplaatst in de categorie: snelsonnet

2.4 met 5 stemmen aantal keer bekeken 30

Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Maxim, 2 weken geleden
Dank Rens, voor de wijze waarop je reageert!

Precies zijn mag, daar is inderdaad niets mis mee, tegenstanders die zich ophouden in het kamp der Pragmatiek haten puristen,

voor hen is de taal een levend wezen, dat soms zweeft als een vogel in hoger sferen, waar alles zijn natuurlijke loop kent: de rerum verborumque natura...

maar de keerzijde voor de pragmatici is ook
dat zij de taal waar wij ons van bedienen om ons verstaanbaar te maken

als een stuk vuil behandelen dat niets heel laat van de oorsprong waar onze woorden vandaan komen...het is loot om out eiser, anything goes, alles is moogulluk, dat doen we tog gewoon? Nooit iets geleert...kan onzut skeele joh! *)

Leenwoorden als germanismen, gallicismen en anglicismen zijn doorgaans al zo lang ingeburgerd, dat het voor een normale doorsnee taalgenealoog niet meer bij te benen is...
Why should we? So what?

Maar ga Onze Taal niet als een slaaf volgen tot en met de laatste iota van de spellingsreglementen...
enkel en alleen omdat zij op een kwade dag hebben gemeend het laatste woord (hun "waarheid") in pacht te hebben.
Daar heeft niemand wat aan!

Maar wees gewoon duidelijk wat je bedoelt, zolang je spelling maar helder en eenduidig genoeg blijft

en jij-als-taalgebruiker hoort wat jouw binnenoor in je hersenpan zegt...

________
*) tenzij je het Neolingoroterodaams gaat inzetten als een multi culti feenomeen in een als grap bedoelt gedig, soals Ramzy Nasr heeft gedaan...
R.E.N.S., 2 weken geleden
heden ten dage mag men amper nog
naar hartelust een taalpurist zijn...

reageer Geef je reactie op deze inzending: